سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۱
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: شکست نهایی مروان از ابومسلم خراسانی

در جنگ دو روزه - 26 و 27 ژانویه 750 میلادی - که در کنار رودخانه «زاب» میان نیروهای ابومسلم خراسانی و لشکریان مروان (آخرین حکمران امویان شرق) روی داد، مروان شکست خورد و به مصر گریخت و در آنجا کشته شد.

ابومسلم (متولد اصفهان) که بر ضد‌حکومت امویان بپاخاسته بود، سال پیش از آن (749 میلادی - 128 هجری خورشیدی) هم ارتش امویان را شکست داده بود و پس از این پیروزی، مروان را از خلافت خلع و آن را به ابوالعباس سفاح منتقل کرده بود.

بسیاری از مورخان، این سال را آغاز خلافت عباسیان و گسترش نفود ایرانیان در امور حکومت نوشته‌اند. طولی نکشید که مرکز خلافت نیز از شهر دمشق به شهر تازه ساز بغداد واقع در 36 کیلومتری شمال مدائن (تیسفون) پایتخت پیشین ایران منتقل شد.

نام« بغداد» که در زمان ساسانیان یک روستا و درختستان بود، تغییر داده نشده است که «بغ» در فارسی میانه به معنای «خدا» و «داد» از مصدر دادن و عطا کردن است که جمع 2 کلمه معنای «هدیه خدا» را می‌رساند.

ژنرال انگلیسی که به ایران لشکر کشید، برای ما تاریخ نوشت!

ژنرال انگلیسی «پرسی سایکس» که در ظاهر، مامور سرکوب کردن آلمانی‌های مقیم ایران و ایرانیان هوادار آلمان، ولی در باطن باعث استقرار نظامی هرچه بیشتر در وطن ما شده بود 27 ژانویه سال 1916 (7 بهمن 1294) با چند واحد نظامی از هند وارد بندر عباس شد و از آنجا به کرمان رفت و مستقر شد.

این ژنرال انگلیسی که بعدا به خاطر خدماتش به امپراتوری لندن، از دولت متبوع خود لقب «سر» گرفت، همان کسی است که 2 تالیف با عناوین «تاریخ ایران» و «تاریخ افغانستان» دارد؛

2 کشوری که تا نیمه دوم قرن 19 دارای تاریخ مشترک بودند (بدون اینکه این ژنرال انگلیسی بر زبان فارسی مسلط باشد و روش تحقیق در تاریخ، یا تاریخ‌نگاری بداند!)در دهه‌های پس از اشغال نظامی ایران در شهریور 1320، در مدارس تعلیمات عالی وطن ما ازجمله دانشگاه تهران از کتاب‌های «سرپرسی سایکس» به‌عنوان ماخذ استفاده می‌شد!کتاب «تاریخ افغانستان» تالیف ژنرال سایکس تنها فایده‌ای را که دارد این است که نشان داده 2 کشور تاریخ مشترک دارند.

انتقاد تند پوتین از آمریکا

27 ژانویه 2009 و 6 روز پس از توافق روسیه و اوکراین برای عقد یک قرارداد
 10 ساله فروش و انتقال گاز طبیعی، و رفع نسبی بحران ناشی از قطع انتقال گاز روسیه به اروپا، ولادیمیر پوتین مرد نیرومند روسیه در گفت و شنودی با تلویزیون بلومبرگ آمریکا حکومت جورج دبلیو بوش را متهم به ایجاد همه مشکلاتی کرد که به‌ویژه در قلمرو شوروی سابق پدید آمده است.

پوتین با این مصاحبه، از توطئه‌های ضد‌روس آمریکا که به طرقی دیگر ادامه داشت، پرده برداشت و نشان داد که دولت واشنگتن نمی‌خواهد روسیه جایگاه تاریخی خود را در جهان بازیابد.

وی گفت: دولت جورج بوش معلوم نیست با چه نیتی تصمیم به برهم زدن نظم کشورهای مشترک‌المنافع (با دست‌کم گرفتن روسیه) گرفته بود، در گرجستان و اوکراین و یکی دو نقطه دیگر در شوروی سابق انقلاب مخملی به راه انداخت و می‌دانید که به چه طریق دولت‌های این دو کشور را تغییر داد.

سپس با نشان دادن چراغ سبز به دولت‌های دست نشانده در این دو کشور که می‌دانیم از چه قماش افرادی تشکیل شده‌اند، خواست که تقاضای عضویت در «ناتو» بدهند و با اینکه حساسیت ما را نسبت به این موضوع می‌دانست، تقاضانامه‌های آنها را پذیرفت تا درشورای‌عالی آن اتحادیه نظامی مطرح سازد.

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 100336

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز